رفتن به محتوای اصلی

سِیل ضدویروس‌های موبایلی تقلبی در فروشگاه‌های اپلیکیشن

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’20’ down=’20’]

تعداد برنامه‌های ضدویروس قلابی در فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های موبایلی رو به افزایش است. کسپرسکی به‌تازگی دو اپلیکیشن موبایلی را در دو فروشگاه مختلف اپلیکیشن شناسایی کرد که مشابه محصولات ضدویروس این شرکت طراحی شده بودند.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’10’ down=’10’]

fake avs

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’10’ down=’10’]

یکی از این اپلیکیشن‌ها در فروشگاه ویندوز فون مشاهده شد که این مساله جای تعجب دارد، چرا که کلاهبرداران معمولا پلتفرم‌های محبوبی نظیر آندروید را که از پایگاه کاربری بزرگتری برخوردارند، هدف قرار می‌دهند. این ضدویروس تقلبی با نام Kaspersky Mobile وارد فروشگاه ویندوز فون شده بود، درحالیکه کسپرسکی اصلا محصولی به این نام عرضه نکرده است. این نامگذاری ناشیانه نشان می‌دهد که کلاهبرداران احتمالا گمان نمی‌کردند که کسی به این تفاوت اسمی پی ببرد. جالب‌تر آنکه کاربران برای استفاده از این اپلیکیشن باید پول می‌پرداختند. به این ترتیب کلاهبرداران می‌توانستند بی‌دردسر و بدون نیاز به بکارگیری راهکارهایی نظیر طلب پول برای پاک کردن سیستم‌های به ظاهر آلوده به بدافزار، درآمدزایی کنند.

 [separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’10’ down=’10’]

اپلیکیشن تقلبی دیگری که از نام کسپرسکی سواستفاده کرده بود با عنوان Kaspersky Anti-Virus 2014 در فروشگاه Google Play عرضه شده بود، حال آنکه هیچ کدام از محصولات کسپرسکی برای دستگاه‌های موبایلی با چنین اسمی وارد بازار نشده است. عکسی که در صفحه مربوط به این برنامه در Google Play قرار داده شده بود در واقع اسکرین‌شاتی از صفحه رسمی محصول Kaspersky Internet Security for Android بود. سازندگان این اپلیکیشن برخلاف اپلیکیشن جعلی دیگر در فروشگاه ویندوز فون حتی به خود زحمت نداده بودند که یک گزینه قلابی اسکن را در رابط کاربری اپلیکیشن خود تعبیه کنند، به‌طوریکه با اجرای اپلیکیشن، تنها چند خط و نوشته زیر لوگوی کسپرسکی ظاهر می‌شد.

 [separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’10’ down=’10’]

رومان اونوچِک، کارشناس ارشد بدافزار کسپرسکی می‌گوید: «داستان ضدویروس‌های قلابی برای دستگاه‌های موبایلی از زمان عرضه اپلیکیشن Virus Shield در Google Play آغاز شد. بعد از موفقیت این اپلیکیشن تقلبی شاهد تکثیر و انتشار نمونه‌های مشابه بسیاری بوده‌ایم. کلاهبرداران با تقلید از نسخه اصلی اپلیکیشن‌ها ده‌ها نمونه قلابی از اپلیکیشن‌های معتبر را بدون کارایی مشابه، به کاربران ناآگاه می‌فروشند و پول بادآورده‌ای را به جیب می‌زنند. هیچ بعید نیست که به زودی شاهد انتشار موج جدیدی از اپلیکیشن‌های جعلی باشیم. آنچه مسلم این است که فروشگاه‌های معتبر اپلیکیشن‌های موبایلی، ابزار کارآمدی برای شناسایی و مقابله با این برنامه‌های کلاهبردارانه ندارند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا