رفتن به محتوای اصلی

۱۰ اشتباهی که ممکن است به قیمت از دست دادن شغل‌تان تمام شود

همه ما کم و بیش در محل کار خود با کامپیوتر سروکار داریم، اما هرگز احتمال نمی‌دهیم که با یک اشتباه ساده ممکن است کار خود را از دست بدهیم. گاهی فقط از روی بی‌دقتی مرتکب اشتباه می‌شویم و نکات و توصیه‌های امنیتی کارفرمایان و سازمانی که در آن مشغول کاریم هستیم را نادیده می‌گیریم و همین بی‌احتیاطی حسابی کار دستمان می‌دهد. اما هنگام استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوترهای شخصی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۱٫ استفاده از فلش USB برای انتقال داده

انتقال اطلاعات از سیستم محل کار به کامپیوتر خانگی در ظاهر فرآیند ساده و بی‌دردسری است، اما همین عملیات کوتاه و پیش‌پاافتاده ممکن است برایتان مشکل‌ساز شود. در واقع در جابه‌جایی ساده اطلاعات ممکن است بدون اینکه خودتان خبر داشته باشید داده‌های سازمانی (یا حتی اطلاعات محرمانه متعلق به مشتریان یا شرکای تجاری) را از بین ببرید و سند اخراج خود را امضا کنید. از این گذشته ممکن است به‌اشتباه، تمام سیستم‌های شرکت را آلوده به ویروس کنید و اگر خیلی بدشانس باشید، ناخواسته بدافزاری را به جان سیستم‌های کامپیوتری شرکت می‌اندازید که تمام اطلاعات حساس را به در اختیار هکرها قرار می‌دهد. نمونه بارز چنین حادثه‌ای کرم Stuxnet است که چندی پیش به شبکه‌های تاسیسات چند کشور در خاورمیانه نفوذ و اطلاعات محرمانه زیادی را سرقت کرد.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۲٫ چت در شبکه‌های اجتماعی

هنگام چت در سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی همواره از اهمیت و حساسیت اطلاعاتی که با دیگران به‌اشتراک می‌گذارید آگاه باشید، چرا که دراختیار قرار دادن داده‌های حساس به افراد غیرمجاز ممکن است به ضرر خود و سازمان‌تان تمام شود. شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای اولیه نفوذ مهاجمان سایبری به شبکه سازمان‌ها و کسب و کارهاست. بنابراین هنگام به‌اشتراک‌گذاری ایمیل یا اطلاعات تماس خود یا همکاران‌تان و دریافت یا ارسال فایل یا لینک بیشتر حواس‌تان را جمع کنید.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۳٫ لحن نامناسب

استفاده از لحن نامناسب هنگام صحبت با مشتریان یا شرکای تجاری در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اعتبار کارفرمای شما را خدشه‌دار کند و در اکثر مواقع مشتریان را دلزده و از شرکت شما رویگردان کند. بیان یک جمله نسنجیده یا به‌اشتراک گذاشتن یک عکس خصوصی از کارکنان و دفتر کار می‌تواند تنش و مشکلات درون‌سازمانی فراوانی را به بار بیاورد.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۴٫ ارسال اسناد به‌وسیله ایمیل شخصی

زمانی که نیاز به ارسال یک ایمیل کاری فوری دارید و سرور محل کار قطع شده، ممکن است به فکر استفاده از ایمیل شخصی خود مانند سرویس Gmail بیفتید، اما هرگز این کار را نکنید. هکرها ممکن است به اطلاعاتی که به‌وسیله ایمیل شخصی خود برای شرکای تجاری ارسال کرده‌اید دسترسی پیدا کنند و از آن طریق کنترل کل شبکه محل کار شما را به‌دست بگیرند. نمونه بارز این مساله هک شدن ایمیل یک مقام دولتی روسیه به نام آرکادی دورکویچ (Arkady Dvorkovich) بود که برای ارتباطات کاری خود از ایمیل شخصی استفاده می‌کرد. اما خلاف این مساله هم صادق است، یعنی برای ارتباطات شخصی خود از ایمیل کاری استفاده نکنید، چرا که چنین اقدامی نیز می‌تواند تصویر بدی از شرکت شما روی ذهن دیگران باقی بگذارد.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۵٫ ارسال اطلاعات شخصی رمزنگاری‌شده

هربار که از یک سیستم کامپیوتری در محل کار اقدام به ارسال فایل‌های شخصی می‌کنید خطر اخراج شدن را به جان می‌خرید. با انجام این کار نه‌تنها راه نفوذ به شبکه سازمان خود را به مهاجمان احتمالی نشان می‌دهید، بلکه شک و کنجکاوی همکارانی را هم که به مانیتور شما سرک می‌کشند برمی‌انگیزید.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۶٫ استفاده از نرم‌افزارهای غیرمجاز طرف سوم در محل کار، به‌ ویژه روی لپ‌تاپ

هنوز هم سازمان‌هایی وجود دارند که اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند و به کارکنان اجازه می‌دهند به سیستم‌های کامپیوتری خود سطح دسترسی مدیریتی (Admin) داشته باشند. اعطای چنین امکانی به کارکنان کارنابلد ممکن است سبب نفوذ بدافزار به سیستم‌ها و شبکه‌های سازمانی شود و در نتیجه منابع سازمانی به‌هدر رود. همواره به یاد داشته باشید که سیستم کامپیوتری شما از راه دور تحت کنترل و نظارت است، بنابراین متخصصان IT سازمان شما برای پی‌بردن به اتفاقاتی که در کامپیوترتان رخ می‌دهد لازم نیست که حتما بالا سرتان حاضر شوند.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۷٫ نقض عمدی یا تصادفی سیاست‌های امنیتی مانند افشای رمز عبور

هیچ وقت مسوولیت‌های خود یا کار با سیستم خود را به دیگران واگذار نکنید. اگر وقت ناهار منتظر دریافت ایمیل مهمی هستید، سیستم خود را خاموش و سر فرصت به کارها رسیدگی کنید و از سر تنبیلی یا بی‌حوصلگی هرگز رمز عبوری را به‌طور شفاهی با دیگران رد و بدل نکنید. یک بار لو دادن رمز عبور برای از دست دادن شغل‌تان کفایت می‌کند. برای ذخیره و یادآوری گذرواژه‌ها و سایر اطلاعات محرمانه به فایل Word یا Note در کامپیوتر اکتفا نکنید و اطلاعات حساس را حتما رمزگذاری کنید. حتی در مواردی دیده شده که کاربران گذرواژه‌های خود را روی یک تکه کاغذ یا داخل پوشه‌ای روی دسکتاپ به نام My Passwords ذخیره کرده‌اند.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۸٫ دانلود محتوای غیرکاری

خیلی‌ها از اینترنت پهن باند و پرسرعت محل کار برای دانلود فیلم و موسیقی یا سایر فایل‌های سرگرمی استفاده می‌کنند، غافل از اینکه در بسیاری از مواقع تحت نظارت هستند و کوچک‌ترین فعالیت آنها دیده می‌شود. حتی عده‌ای با وجود آگاهی از این مساله باز هم به دانلود محتوای سرگرمی ادامه می‌دهند و به جریمه‌ای که ممکن است گریبانگیرشان شود توجه نمی‌کنند.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۹٫ کار با دستگاه‌های موبایلی

استفاده از تلفن شرکت برای برقراری تماس‌های شخصی، اشغال پهنای باند اینترنت محل کار برای دانلود فیلم و موسیقی یا انجام بازی در محل کار از جمله اشتباهاتی است که به‌وسیله دستگاه‌های موبایلی و به‌خصوص دستگاه‌های مبتنی بر اندروید نیز قابل انجام است. اگر قصد دارید از تلبت یا تلفن همراه شخصی خود برای انجام کارهای اداری استفاده کنید حتما از متخصص IT سازمان خود بخواهید که این دو حوزه را روی دستگاه الکترونیکی شما از هم جدا کند. همچنین نرم‌افزارهای متنوعی برای جلوگیری از تداخل کارهای شخصی با امور سازمانی عرضه شده است.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’8′ down=’8′]

۱۰٫ همیشه هوشیار باشید

همیشه و هر ثانیه حواس‌تان باشد که چه حرف یا مطلبی را در فضای مجازی به‌اشتراک می‌گذارید، چرا که به قول فیلم‌های پلیسی هر حرفی که بزنید ممکن است علیه شما استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا