رفتن به محتوای اصلی

باج به شغال نمی‌دهیم

در سال ۲۰۱۴، ۴۰ درصد از کاربران یک باج افزار، مبلغ درخواستی را پرداخت کرده اند ودر اثر خوش حسابی کاربران، باج افزار CryptoLocker در ۱۰۰ روز ۳۰ میلیون دلار اخاذی کرده است. در این میان  سوال اصلی آن است که آنتی ویروس ها چرا در این شرایط کمکی نمی‌کنند؟
پاسخ دادن به این سوال،بستگی به شناخت ما از تهدیدات پیشرفته و جدید امروزی دارد. خرابکاران سایبری بهترین معلمان برای یکدیگر هستند و مدام از همدیگر ترفندهای جدید را  یاد می‌گیرند، فارغ از اینکه که خرابکاران، امروزه به جای تمرکز صرف بر روی باگ دستگاههای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بر روی عدم آگاهی کاربران تمرکز دارند. فریب کاربر راحت‌ترین و بهترین روش برای انجام خرابکاری‌های سایبری تبدیل شده است.
به کرات دیده شده است که متن ایمیل طوری طراحی می‌شود که کاربر بدون هیچ درنگی بر روی ضمیمه ایمیل و یا لینک حاوی ایمیل کلیک می‌کند؛ در ظاهر اتفاقی نمی‌افتد ولی در پشت صحنه تکه کدی اجرا می شود و سیستم آلوده می‌شود. پس از آن پیامی ظاهر می‌شود که اعلام می‌کند اطلاعات شما Lockشده و برای دسترسی به آنها دستور العملی انجام دهید.
پاسخ دیگر به همان سئوال آن است که  در بسیاری از مواقع ابزار امنیتی (آنتی ویروس) نصب شده بر روی سیستم  پیکر بندی مناسبی ندارند و عملا کارکرد درستی را نمی‌توان از آن انتظار داشت. از آن جا که مهم‌ترین خاصیت هر ابزار امنیتی به روز بودن آن است، آنتی ویروس با پایگاه داده قدیمی (حتی یک روز قبل) کارکرد صحیح و درستی نخواهد داشت. علاوه بر این آنتی ویروس‌ها دارای قابلیتی به نام System Watcher هستند که بدون آن عملا نقص امنیتی اتفاق افتاده است.  این ویژگی رفتار برنامه‌ها در سیستم عامل را به صورت برخط بررسی می‌کند و با دیدن مورد مشکوک جلوی آن را می‌گیرند و نبود آن بزرگ‌ترین خطر برا ی هر سیستمی محسوب می‌شود.
با این اوصاف در هر دو مورد آگاهی سایبری کاربران مسئله اصلی است. کاربر باید از طرز استفاده و بررسی ابزار امنیتی روی سیستم خود اطلاعات کافی داشته باشد و این مهم نیارز به اموزش دارد.، از طرفی پشتیبانی اطلاعات توسط کابران هم برگه برنده ای است که قربانی شدن را به گزینه‌ای محال برای سود جویان تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا