رفتن به محتوای اصلی

چرا ذخیره سازی اطلاعات شخصی روی دستگاه‌های دیجیتال خطرناک است؟

دستگاه‌های دیجیتال به ابزاری کلیدی برای نگهداری اطلاعات شخصی و خصوصی بدل شده‌اند چرا که براساس نظرسنجی اخیر کسپرسکی، ۸۸ درصد کاربران این گونه اطلاعات را برروی دستگاه‌هایشان ذخیره می‌کنند. اما با وجود تعداد زیاد دستگاه‌های محافظت نشده، دوستی کاربران و دستگاه‌های دیجیتال می‌تواند به دوستی خاله خرسه بدل شود. چرا که این دستگاه‌ها پنجره‌ای باز را در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهند تا آنها  بتوانند به دزدی و سواستفاده از اطلاعات حساس و مفید کاربران بپردازند.
زمانی که اطلاعات به دستگاه‌های دیجیتال سپرده می‌شود، نزدیک به نیمی از کاربران (۴۸ درصد) پسوورد ایمیل و حساب‌های کاربری آنلاین و همچنین اطلاعات ورود به حساب کاربری را بر روی همین دستگاه‌ها ذخیره می‌کنند. همچنین بیش از یک چهارم (۲۸ درصد) از این دستگاه‌ها برای ذخیره اطلاعات مالی شامل جزییات حساب بانکی، کارت‌های اعتباری و پین کدها استفاده می‌کنند. دم دست نگه داشتن این اطلاعات برای ورود به یک حساب کاربری یا پرداخت آنلاین یک قبض شاید برای کاربران عادی باشد اما این کار، این دستگاه‌ها را برای مجرمان سایبری بسیار جذاب و به صورت بالقوه سودآور می‌کند.
گوشی‌های هوشمند محبوب‌ترین دستگاه برای ذخیره اطلاعات شخصی شامل ایمیل‌ها، جزییات اطلاعات تماس و اطلاعات حساس هستند به طوری که ۸۷ درصد پاسخ دهندگان از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و پس از گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های کامپیوتری (۸۴ درصد) و تبلت‌ها (۷۶ درصد) قرار دارند. اما با وجود افزایش ذخیره اطلاعات شخصی بر روی دستگاه‌های دیجیتالی، ۲ نفر از هر ۵ نفر (۱۷ درصد) کاربران تبلت اقرار می‌کنند که نه تنها پسوورد، که هیچ راهکار امنیتی برای محافظت از دستگاه‌ خود ندارند که این موضوع برای ۱۳ درصد گوشی‌های هوشمند و ۳ درصد کامپیوترها هم صدق می‌کند. برای این کاربران، دستگاه‌های قابل اعتمادشان می‌تواند به سادگی به خاله خرسه دیجیتالی بدل شده  و رازها و اطلاعات خصوصی‌شان را افشا کند.
نبود هوشیاری سایبری و شکست در  محافظت از دستگاه‌ها را می‌توان در آزمون دیگر کسپرسکی نیز مشاهده کرد. براساس یافته‌های این آزمون، فقط ۸ درصد از کاربران اطلاعات خصوصی خود را بلافاصله از دستگاه‌های خود پاک می‌کنند و فقط دو نفر از هر ۵ نفر (۱۷ درصد) از فولدرهای پسوورد گذاری شده برای محافظت از اطلاعات شخصی و حساس خود بهره می‌برند. همچنین تنها ۷ درصد به رمزگذاری اطلاعات در مقابل چشمان حریص و طماع اقدام می‌کنند. بدتر از این‌ها، بیش از یک چهارم (۲۷ درصد) کاربران معتقدند هیچ اطلاعات محرمانه‌ای روی دستگاه‌های خود ندارند، این در حالی است که بیشتر کاربران پسووردها، تاریخچه مرورگر، فهرست تماس‌ها، پیغام‌ها و دیگر اطلاعات خود را بر روی این دستگاه‌ها ذخیره می‌کنند، اطلاعاتی که باید محرمانه انگاشته شوند.
ویکتور یابلوکوف (Victor Yablokov) رییس خط تولید موبایل کسپرسکی می‌گوید: «با برقراری ارتباط میان استفاده از دستگاه‌های دیجیتال با دنیای آفلاین، مصرف کنندگان اطلاعات بیشتری را به گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها بدون در نظر گرفتن عواقب آن می‌سپارند. این تغییر در سبک زندگی، لزوما موجب تغییر در طرز فکر نشده است و امنیت این اطلاعات، اغلب در مقابل آسانی و راحتی دسترسی به آن، نادیده گرفته می‌شود.  محافظت از اطلاعات محرمانه و دستگاه موبایلتان با استفاده از راهکارهای امنیتی و پسووردگذاری، ضروری است تا دست مهاجمان را در پوست گردو گذاشته و اطلاعات شخصی خود را همچنان به صورت خصوصی نگاه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا