رفتن به محتوای اصلی

روش محققان فرانسوی برای مقابله با باج‌افزار «واناکرای»


باج‌افزار واناکرای که از روز جمعه بیش از ۳۰۰ هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور جهان آلوده کرده، فایل‌های رایانه‌ای ذخیره‌شده شخصی کاربران را قفل کرده و برای بازگرداندن آن‌ها به حالت عادی درخواست دریافت ۳۰۰ دلار باج می‌کند. اما محققان می‌گویند می‌توان بدون پرداخت باج فایل‌های قفل‌شده را بازیابی کرد.

یورو پل می‌گوید ابزار مذکور توسط مرکز جرائم سایبری اروپا مورد آزمایش قرارگرفته‌اند و در شرایطی خاص قادر به احیای اطلاعات رمزگذاری شده بوده‌اند.

طراحان ابزار مذکور خود نیز می‌گویند تنها در صورتی می‌توان از این روش به‌خوبی استفاده کرد که رایانه‌های آلوده‌شده مجدداً راه‌اندازی نشده باشند و فایل‌های ذخیره‌شده توسط هکرها به‌طور دائم قفل نشده باشند. طراحان باج‌افزار واناکرای یک هفته بعد از قفل‌کردن فایل‌های رایانه‌ای آن‌ها کاملاً قفل و پاک‌سازی می‌کنند.

ابزار یادشده که wanakiwi نام دارد به‌رایگان در اینترنت در دسترس بوده و با ویندوزهای ۷، ۲۰۰۳ ، ویستا، ۲۰۰۸ و ایکس پی سازگاری دارد. طراحان این ابزار عبارت‌اند از Adrien Guinet متخصص امنیتی مستقل، Matthieu Suiche یک هکر مشهور بین‌المللی و Benjamin Delpy کارمند Banque de France..

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا