رفتن به محتوای اصلی

پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی در شبکه بانکی کشور

محسن قاسمی، دبیرکل این انجمن گفت: خوشبختانه در پی گسترش تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران در گستره بین‎المللی، مباحث مربوط به پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در نظام گزارشگری مالی بنگاه‎های بزرگ و دارای ذی نفعان عمومی کشور (ازجمله شرکت‎های بزرگ بورسی، بانک‎ها، موسسات اعتباری و بیمه‎ها) از موضع ضعف و مورد کم‎توجهی و حتی بی‎توجهی تاسف‎بار سال‎های گذشته خارج شده است و طی یک سال گذشته، اقدامات بسیار خوبی در این ارتباط از سوی نهادهای تاثیرگذار بر حرفه حسابداری ایران ازجمله، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی و سازمان حسابرسی انجام شده است.
قاسمی نقطه اوج اقدامات عملی انجام‎شده در راستای پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در کشور را ابلاغ بخشنامه افشای اطلاعات بانک‎ها و موسسات اعتباری (مورخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴) از سوی بانک مرکزی اعلام کرد.
اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای پیاده‎سازی IFRS در ایران
مدیر اسبق امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران در ارتباط با نقش و جایگاه سازمان بورس و اوراق بهادار در پیاده‎سازی IFRS در ایران گفت: با توجه به اینکه در همه کشورهای دنیا کاربرد اصلی IFRS در بازارهای مالی (بازارهای پول و سرمایه) است و کاربران اصلی گزارش‎های مالی بین‎المللی نیز در این بازارها فعال هستند؛ سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از ذی نفعان اصلی پیاده‎سازی IFRS در ایران است.
قاسمی ادامه داد: به همین دلیل طبق مصوبه مجمع عمومی مورخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ سازمان حسابرسی (که در ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ به تایید وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی رسید) مقرر شد: «آن گروه از شرکت ها و نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که توسط سازمان بورس مشخص می شوند و به تبع آن ها، شرکت های فرعی و وابسته مربوط از تاریخ مشخص شده توسط آن سازمان، باید در تهیه صورت های مالی خود از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی استفاده کنند».
دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران افزود: سازمان بورس سرانجام در جلسه مورخ ۲۱ دی ۱۳۹۲ تصویب کرد: «تمام شرکت‎ها و نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و به تبع آن، شرکت‎های فرعی و وابسته آن‎ها، در تهیه صورت های مالی که از تاریخ اول فروردین سال ۱۳۹۲ و بعد از آن شروع می‎شود، مجاز به تهیه صورت های مالی تلفیقی یا مجموعه مبتنی بر استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی(IFRS) است. در این خصوص صورت های مالی شرکت اصلی (جداگانه) باید مطابق با استانداردهای حسابداری ایران تهیه و ارایه شود و لزومی به تهیه و ارایه صورت های مالی تلفیقی براساس استانداردهای حسابداری ایران نیست».
البته نزدیک به سه سالی که از ابلاغ این مصوبه می‎گذرد، حتی یک شرکت بورسی هم برای نمونه از این مجوز برای تهیه صورت‎های مالی تلفیقی گروه یا شرکت اصلی با استفاده از IFRS استفاده نکرده است.
اقدامات سازمان حسابرسی برای پیاده‎سازی IFRS در ایران
دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران گفت: سازمان حسابرسی علاوه بر مصوبه مجمع عمومی مورخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ در مجمع عمومی مورخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ نیز تصویب کرده است: «از ابتدای سال ۱۳۹۵ آن دسته از شرکت‎هایی که سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‎کند و تمامی بانک ها و موسسات مالی دولتی و غیردولتی ملزم به تهیه صورت‎های مالی تلفیقی سال ۱۳۹۵ بر اساسIFRS هستند. برای سایر شرکت‎ها تهیه صورت‎های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی مجاز است. سایر ناشران بزرگ ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که متعاقبا توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‎شود نیز ملزم به تهیه صورت‎های مالی تلفیقی سال مالی ۱۳۹۶ براساس استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی خواهند بود. بدیهی است برای سایر شرکت‎ها این امر مجاز است».
وی افزود: وزارت اقتصاد دولت یازدهم با توجه به رویکرد برنامه‎محوری که از همان آغاز به ‎کار اتخاذ کرده، از همه سازمان‎های زیرمجموعه خود از جمله سازمان حسابرسی اهداف راهبردی‎شان را دریافت کرده است. همان طور که در سند راهبردی سازمان حسابرسی ملاحظه می‎شود، نخستین اولویت راهبردی این سازمان افزایش توان ثروت‎آفرینی کشور ذکر شده است که مقرر شده از طریق دو هدف راهبردی گسترش پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی و گسترش برون‎سپاری خدمات حسابرسی محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا