رفتن به محتوای اصلی
۱۰ قدم تا افزایش امنیت حریم خصوصی آنلاین

۱۰ قدم تا افزایش امنیت حریم خصوصی آنلاین

در دنیای اینترنت حریم خصوصی و اطلاعات هر کاربر جزء مهمترین دارایی‌های او به شمار می‌رود. در شبکه اینترنت افرادی هستند که همواره به دنبال دستیابی به اطلاعات شخصی و خصوصی شما دست به هر کاری می‌زنند. از سایت‌های مختلف گرفته تا شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایل، افزونه‌ها بدافزارها و ویروس‌ها همه و همه تهدیداتی هستند که باید در مقابل آن‌ها خودمان را آماده کنیم. در این مطلب می‌خواهیم ۱۰ مورد از مواردی که برای کسب امنیت باید در نظر گرفته شود، می‌پردازیم.

 

۱- تنظیمات حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی خود را چک کنید

اگر در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید و فعالیت می‌کنید، این شبکه‌ها اطلاعات زیادی در مورد شما دارند و احتمالا شما متعجب خواهید شد اگر بدانید چقدر این اطلاعات به صورت پیش فرض برای همه آشکار است. به همین دلیل است که ما به شما توصیه می‌کنیم تنظیمات حریم خصوصی خود را بررسی کنید. با ست کردن این تنظیمات می‌توانید تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی را می‌خواهید با دوستانتان به اشتراک بذارید و چه اطلاعاتی را نمی‌خواهید غریبه‌ها ببینید و یا فقط مختص افراد خاصی باشد.

۲- اطلاعات شخصی و خاص خود را در فضای ذخیره‌سازی عمومی نگهداری نکنید

ایجاد محدودیت در اشتراک گذاری اطلاعات فقط مختص به شبکه‌های اجتماعی نیست. از سرویس‌ها و خدمات آنلاین که به صورت عمومی می‌باشند برای نگهداری اطلاعات مهم و شخصی خود استفاده نکنید. برای مثال از سرویس Google Docs مکان مناسبی برای نگهداری رمزهای عبور نیست و سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مکانی مناسب برای نگهداری پاسپورت شما نیستن. بهتر است هر کدام در یک فضای رمزگذاری شده آرشیو شوند.

۳- سوابق و ردپای سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید

هنگامی که شما از یک وبسایت بازدید می‌کنید، مرورگر شما اطلاعاتی از سابقه مرور و گشت و گذار شما را افشا می‌کند. بازاریابان از این اطلاعات برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. حتی اگر از حالت ناشناس مرورگر برای گشت و گذار و وبگردی استفاده کنید باز هم ردپای بازدید شما در وبسایت‌ها مشخص می‌شود. برای این اینکه به صورت کاملا ناشناس وبگردی کنید، باید از ابزارهای ویژه‌ای استفاده کنید.

۴- آدرس ایمیل و شماره تلفن شخصی خود را خصوصی نگه دارید

جایزه شما برای اشتراک گذاری ایمیل شخصی و تلفن شخصی‌تون چیست؟ هزاران ایمیل اسپم در صندوق پستی و روزانه ده‌ها تماس از دست رفته در گوشی تلفن همراهتون. حتی اگر نمی‌توانید این اطلاعات را از وبسایت‌ها و فروشگاه‌‌های اینترنتی مخفی نگه دارید، حداقل آن را با اشخاص مختلف در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نزارید. بهتر است برای این کار یه شماره موبایل جداگانه و یک ایمیل یکبار مصرف در نظر بگیرید.

۵- از پیام رسان‌هایی با رمزنگاری دوطرفه استفاده کنید

اکثر برنامه‌های پیام رسان مدرن از رمزنگاری استفاده می کنند، اما در بسیاری موارد آن چیزی که به آن رمزنگاری می‌گویند، در واقع انتقال پیام‌ها به صورت رمزگذاری بوده و در طرف دیگر رمزگشایی می‌شوند، اما پیام‌ها در سرورهای‌شان هم ذخیره می شوند. اما اگر کسی آن سرورها را هک کند چطور؟ هیچوقت این ریسک را نکنید. همیشه از سرویس‌های پیام رسان با قابلیت رمزنگاری دو طرفه  استفاده کنید. به این ترتیب، حتی ارائه دهنده خدمات پیام رسانی هم نمی‌تواند مکالمه شما را ببیند.

۶- از کلمه عبور امن استفاده کنید

استفاده از رمز عبور های کوتاه و ضعیف روش مناسبی برای نگهداری از اطلاعات شخصی و مهم به نظر نمی‌رسد. تقریبا غیر ممکن است که یک کلمه عبور طولانی و سخت را برای همه حساب‌های کاربری و خدماتی که دریافت می‌کنیم استفاده کنیم، پس به یک سرویس مدیریت رمز عبور مطمئن نیاز داریم تا همه رمزهای عبور را حفظ و نگهداری کند.

۷- دسترسی‌های برنامه‌های تلفن همراه و افزونه‌های مرورگر را بررسی کنید

برنامه‌های موبایل با توجه به نوع کاربردشون هنگام نصب از شما یک سری مجوز برای دسترسی‌های مختلف دریافت می‌کنند. برای مثال دسترسی به مخاطبین، گالری، موقعیت مکانی، میکروفن، دوربین و… بعضی از اپلیکیشن‌ها بدون این دسترسی‌ها واقعا نمی‌توانند کار کنند. اما برخی دیگر از این اپلیکیشن‌ها با دسترسی اضافه‌ای که دریافت می‌کنند از اطلاعات شما سوء استفاده می‌کنند. خوشبختانه امکان کنترل مجوزها وجود دارد و می‌توانید دسترسی هرکدام از مجوز را که در برنامه اختلال ایجاد نمی‌کند مسدود کنید.

در مرورگر خود افزونه‌هایی که واقعا به آن لازم دارید را نصب کنید و قبل از آن حتما دسترسی‌های آن را بررسی کنید.

۸- برای کامپیوتر و تلفن همراه خود با رمز عبور و پین کد تنظیم کنید

معمولا در رایانه‌ها و تلفن همراه خود اطلاعات زیادی را نگهداری می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم که این اطلاعات خصوصی بمانند. بنابراین از آن‌ها با کلمه عبور محافظت می‌کنیم. این کلمه عبور لازم نیست حتما پیچیده و منحصر به فرد باشند، اما باید طوری انتخاب شود که قابل حدس زدن باشد. برای گوشی‌ها استفاده از پین کد ۶ رقمی به جای ۴ رقی پیشنهاد می‌شود. در مدل‌های جدیدتر استفاده از اثر انگشت یا سیستم تشخیص چهره می‌توانند گزینه‌های بهتری باشند.

۹- نوتیفیکشن‌های خود را هنگام قفل بودن صفحه غیر فعال کنید

از تلفن همراه خود با انتخاب رمز عبور قوی و طولانی محافظت می‌کنید، اما نوتیفیکیشن‌هایی که هنگام قفل بودن صفحه نمایش بر روی گوشی شما ظاهر می‌شوند چه می‌کنید؟ حالا هر کسی که گوشی شما را ببینید از محتوای نوتیفیکشن‌های شما آگاه می‌شود. برای جلوگیری از این مورد تنظیمات نوتیفیکیشن‌های خود را تغییر دهید.

۱۰- در شبکه‌های خصوصی Wi-Fi بمانید

 شبکه‌های عمومی Wi-Fi معمولا ترافیک را رمزگذاری نمی‌کنند. این بدان معناست که هرکسی در این شبکه باشد و بخواهد اطلاعات شما را شنود کند، می تواند. توجه داشته باشید هرگونه اطلاعات حساس مثل نام کاربری و رمز عبور حساب‌های کاربری خود، اطلاعات کارت بانکی و… را در این شبکه‌ها استفاده نکنید و یا با استفاده از یک VPN معتبر که اطلاعات را رمزگذاری می‌کند، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا