حساب کاربری ۲۵ درصد کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۵ هک شده است
تحقیقات کسپرسکی نشان داد:
حساب کاربری ۲۵ درصد کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۵ هک شده است
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’12’ down=’12’]
تحقیقات جدید کسپرسکی و شرکت بینالمللی B2B نشان میدهد که در ۱۲ ماه گذشته، از هر ۴ کاربر اینترنت، حساب کاربری آنلاین یکی از آنها هک شده و با استفاده غیرمجاز از این اکانتها، پیغامهایی از سوی صاحب حساب ارسال شده است، این پیغامها در برخی موارد همراه با لینک مخرب بوده و به فقدان یا دزدی اطلاعات شخصی منجر شده است. با وجود این آمار، مطالعه دیگری نشان میدهد که تنها ۳۸ درصد مصرف کنندگان، از پسوورد امنی برای هر حساب کاربری خود استفاده کرده و بیش از نیمی از آنها (۵۷ درصد) پسووردهایشان را به صورت ناامن ذخیره میکنند.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’6′ down=’6′]
در کنار کسانی که حساب کاربریشان هک شده است، یک سوم پاسخ دهندگان (۳۲ درصد) نیز کسی را میشناسند که حساب کاربریاش هک شده باشد. انواع حسابهای کاربری که توسط هکرها مورد هدف قرار میگیرند شامل ایمیل (۱۱ درصد)، شبکههای اجتماعی (۱۱ درصد) و حسابهای کاربری بانکی یا خرید آنلاین (۷ درصد) میشود. حسابهایی که بسیاری از مصرفکنندگان به صورت روزانه از آنها استفاده کرده و آنها را با کار یا دوستان نزدیک و خانوادههایشان مرتبط میسازند.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’6′ down=’6′]
براساس نتایج این مطالعه، هک یک حساب کاربری نه تنها حسابهای بانکی، که روابط شخصی را نیز مورد آسیب قرار میدهد. ۳۵ درصد قربانیان هک متوجه شدهاند که پیغامها و یا به روزرسانیهایی بدون اجازه از طریق حساب کاربری آنها ارسال یا منتشر شده است. در این میان ۲۹ درصد فهمیدهاند که دوستانشان بر روی لینک مخربی که ظاهرا از طرف آنها آمده، کلیک کردهاند.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’6′ down=’6′]
هویت و اطلاعات شخصی هدف اصلی هکرها هستند. ۲۶ درصد قربانیان اطلاعات و جزییات شخصی خود را در طی یک حمله موفق از دست دادهاند. همچنین در ۲۶ درصد موارد، اطلاعات به سرقت رفته و بعدا در یک فعالیت مجرمانه مانند معامله غیر مجاز استفاده شده است. در واقع ۳۶ درصد پاسخ دهندگان با نوعی تهدید هویتی در ۱۲ ماه گذشته مواجه شدهاند. بیشتر این افراد به طور ناخواسته درگیر پیغام یا درخواستی برای اطلاعات شخصی، پسووردها و یا اطلاعات اعتباری شدهاند.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’6′ down=’6′]
با این وجود براساس اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه «دانایی سایبری» کسپرسکی (cyber-savvy)، تنها ۳۸ درصد کاربران به ساخت یک پسوورد قوی برای هر حساب کاربری اقدام میکنند. به علاوه، بیش از نیمی (۵۷ درصد) پسووردهایشان را در مکانهای ناامن ذخیره میکنند. این مکانها شامل نوشتن پسووردها بر روی کاغذ یا ذخیره آنها روی تلفن همراه میشود.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’6′ down=’6′]
«النا خارچنکو» مدیر محصولات خانگی شرکت کسپرسکی در این باره میگوید :«هکرها به دنبال اطلاعات شخصی، اطلاعات تماس و منابع مالی شما هستند. بنابراین در نظرنگرفتن پسووردی قوی برای حسابهای کاربری که چنین اطلاعاتی را شامل میشوند، شبیه این است که شما دری را قفل کنید اما کلید را روی آن باقی بگذارید. پسووردها، در واقع «شما» به صورت دیجیتالی هستید و حسابهای کاربری با تکیه بر پسووردها، اطمینان حاصل میکنند که واقعا شما به آنها دسترسی داشته باشید. به سادگی میتوان گفت که جدی نگرفتن پسووردها برای هرکسی میتواند بسیار خطرناک باشد. این جمله که « من این لینک را نفرستادم، حساب کاربریام هک شده است» برای دوستان یا همکارانی که از دریافت یک بدافزار و یا درخواست پول پریشان شدهاند چندن قانع کننده نیست. چند گام امنیتی ساده و رویکردی قوی به پسوورها میتواند ریسک را از بین ببرد.»
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’6′ down=’6′]
کسپرسکی میپذیرد که وسوسه ساخت و استفاده مجدد از چند عدد کوچک و به یاد ماندنی برای پسووردها، ترس فراموش کردن آنها را از بین میبرد. به همین دلیل به کاربران توصیه میکند از یک راهکار امنیتی که برای آنها امکان ذخیره امن و بازیابی پیچیدهترین پسووردها را فراهم میکند استفاده کنند تا حسابهای کاربری از دست هکرها دور بمانند.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’6′ down=’6′]
پرچمدار محصولات خانگی کسپرسکی Kaspersky Total Security – Multi-Device شامل ماژول ویژه مدیریت پسوورد کسپرسکی است که سبب میشود کاربران به آسانی و با امنیت زیاد، تمام پسووردها و فرمهای هویتی خود را ذخیره کرده و میان دستگاههای مختلف، همگامسازی (synch) کند. سپس کاربران میتوانند به صورت خودکار با یک کلیک امن، وارد حساب کاربری خود در یک وب سایت شوند.