رفتن به محتوای اصلی

هشدار محققان نسبت به توزیع بدافزار گروگان گیر PowerLocker

ایتنا – گروهی از تولیدكنندگان بدافزار، برنامه گروگان گیر جدیدی را آماده كردند كه فایل ها را بر روی رایانه های آلوده شده رمزگذاری می كند و از قربانی می خواهد برای دسترسی به این فایل ها مبلغی را پرداخت نماید.

[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’3′ down=’3′]

این بدافزار جدید را PowerLocker نامگذاری كردند و ایده آن از تروجان گروگان گیر موفق CryptoLocker كه از ماه سپتامبر حدود ۲۵۰۰۰۰ رایانه را آلوده كرد، الهام گرفته شده است.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’3′ down=’3′] این بدافزار همانند بدافزار CryptoLocker از یك روش رمگذاری قوی استفاه می كند كه بدون پرداخت پول نمی توان به فایل ها دسترسی یافت. هم چنین از آن جا كه تولیدكنندگان آن اعلام كردند كه قصد دارند این بدافزار گروگان گیر را به مجرمان سایبری بفروشند، این بدافزار بسیار پیچیده و به طور بالقوه بسیار خطرناك می باشد.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’3′ down=’3′] با توجه به یافته های یك تولیدكننده بدافزار كه با شناسه آنلاین “gyx” شناسایی می شود، بدافزار PowerLocker شامل یك فایل واحد است كه در فولدر موقت ویندوز قرار می گیرد. زمانی كه برای اولین بار بر روی رایانه ای اجرا شود، تمامی فایل های كاربر را كه بر روی درایوهای داخلی و فایل هایی كه در شبكه به اشتراك گذاشته است به استثنای فایل های اجرایی و سیستمی، رمزگذاری می كند.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’3′ down=’3′] هر فایل با یك الگوریتم Blowfish و یك كلید واحد رمز می شود سپس این كلیدها با كلید RSA ۲۰۴۸ بیتی رمز می شود. در واقع رایانه كاربر كلید عمومی را دارد اما كلید خصوصی متناظر با آن كه برای بازگشایی رمز نیاز است را در اختیار ندارد.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’3′ down=’3′] امروزه تمامی بدافزارها از طریق سوء استفاده از آُسیب پذیری های موجود در برنامه های محبوبی مانند جاوا، فلش پلیر و … توزیع می شوند در نتیجه برای اجتناب از آلوده شدن به هر گونه بدافزاری، به روز نگه داشتن تمامی برنامه های كاربردی اهمیت بسزایی دارد.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’3′ down=’3′] هم چنین تهیه نسخه پشتیبان از داده های موجود بر روی رایانه ها یك ضرورت است و در صورت آلوده شدن به این بدافزار می توان بدون پرداخت وجهی فایل های مورد نظر را برگرداند.
[separator type=’transparent’ color=” thickness=” up=’3′ down=’3′] باید توجه داشت كه نسخه پشتیبان نباید بر روی همان رایانه یا فایل های مربوط به اشتراك گذاری شبكه قرار داشته باشد زیرا این بدافزار می تواند تمامی نسخه های پشتیبان را نیز تحت تاثیر قرار داده و تخریب كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا