رفتن به محتوای اصلی

برنامه‌ریزیِ موفقیت در کنار برنامه‌ریزیِ شکست

در طراحی برنامه کاربردی باید به دو نکته‌ی خیلی مهم توجه داشت.
۱٫ در مقابله با مشکلات و معضل‌ها چه طور رفتار کنید (build to fail)
۲٫ در مقابله با موفقیت‌های یک‌شبه مثل موفقیت یک‌شبه‌ی پوکمون_گو ( Pokémon_go) چه طور رفتار کنید. (build to scale)
در وبلاگ رسمی F5 Network مطلبی جالب در این باره منتشر شده که شما را به خواندن چکیده آن دعوت می کنم ،
عدم توجه به نکته‌ی دوم باعث می‌شود موفقیت‌های یک شبه و زودهنگامتون را فدای عدم برنامه‌ریزی‌ای کنید که قبل از طراحی برنامه‌ی کاربردی باید انجام می‌شد. عموم شرکت‌ها و تیم‌ها برنامه‌ریزی خوبی برای مقابله با مشکلات و رفع آن‌ها انجام می‌دهند. اما در مورد این که اگر موفقیت چشمگیر یک‌شبه داشتند چه باید بکنند، فکر نمی‌کنند.
در مورد طوفان بازی پوکمون_گو ( Pokémon_go) باید گفت اگر شرکت Niantic_lab پیش از افزایش درخواست‌های ارسال شده به سمت سرورهایشان تا سقف ۲۰۰میلیون در روز، به فکر زیرساخت مناسبی مثل ابر برای تحلیل و پاسخ‌گویی به این درخواست‌ها می‌بودند، دیگر لازم نمی بود شرکت Amazon CTO Werner Vogel در پیامی با اشاره به عدم آمادگی تیم Niantic_lab به آن‌های پیشنهاد کمک دهد.

photo_2016-07-19_13-47-50


یکی دیگر از مشکلات شرکت Niantic_lab عدم استفاده از NoSQL است. شیوه‌ای که بر خلاف پایگاه داده‌های سنتی انعطاف و توان بیش‌تری در هنگام توسعه دارد. مشکل دیگر عدم توجه به زیرساخت است. زیرساختی مثل ابر که قابلیت توسعه‌ی خودکار را دارد و می‌تواند هم پردازش‌های بیش‌تری را انجام بدهد و هم از ظرفیتی بیش‌تر برای برنامه‌های کاربردی نصب شده برخوردار است.
فکر کردن به این موارد و آماده شدن برای آن‌ها لازم است که پیش از شروع پروژه انجام بشود. یک نکته‌ی عموما مغفول مانده توجه به تعدیل بار و فشار شبکه (Load Balancing) است. در معماری هر برنامه‌ای باید به تعدیل بار (Load Balancing) توجه ویژه داشت. با توجه به این نکته که هم به برنامه ریزی شکست فکر می کنید و هم به برنامه‌ریزی موفقیت و توسعه. امروزه توسعه بیش‌تر در مورد معماری است. نه ساختار الگوریتمی. برای استفاده از فرصت‌های نایاب موفقیت‌های یک‌شبه لازم است که به معماری و برنامه‌ریزی موفقیت و توسعه فکر کنید تا بتوانید از آن‌ها بیش‌ترین استفاده را ببرید.

گلنوش شریفی – کارشناس فنی شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات آتنا
 
منبع : https://f5.com/about-us/blog/articles/pokemon-go-launch-reminder-why-build-to-scale-important-as-build-to-fail-20942

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا