رفتن به محتوای اصلی

تحلیل کسپرسکی از انواع و میزان تهدیدات سازمانی در سالی که گذشت افزایش آلودگی‌ها ، باج‌خواهی و تنوع حملات سایبری در سال ۲۰۱۵

بر اساس مطالعات شرکت کسپرسکی روی تهدیدات سازمانی در ۱۲ ماه اخیر، ابزارهایی که برای حمله­ سایبری علیه سازمان­ها استفاده شد، متفاوت از ابزارهایی بود که در مورد کاربران عادی استفاده گردید. این ابزارها گسترده­تر بود و شامل نرم‌افزارهای قانونی و بدافزارهایی که امضای دیجیتال معتبر داشتند می­شد که بدین ترتیب فایل­های مخرب به مدت بیشتری مخفی نگاه می­ماندند. متخصصان شرکت کسپرسکی همچنین شاهد رشد قابل ملاحظه­ای در تعداد کاربران سازمانی بوده­اند که مورد هدف بدافزارهای باج­خواهی قرار گرفتند.

بر اساس یافته‌های متخصصان شرکت کسپرسکی در سال ۲۰۱۵، ۵۸ درصد سیستم‌های سازمان‌ها، حداقل توسط یک نوع بدافزار آلوده شدند که نسبت به سال پیش از آن، ۳ درصد افزایش داشت. حدود یک سوم (۲۹ درصد) کامپیوترهای سازمانی، حداقل یک بار مورد حمله­ اینترنتی قرار گرفتند که می‌توان نتیجه گرفت که این میزان حملات، سه برابر بیشتر از حمله به کاربران عادی بود.

علاوه بر این، ۴۱ درصد کامپیوترهای سازمانی با تهدیدات داخلی مانند آلودگی ناشی از حافظه­ USB یا دستگاه‌های قابل حمل (پرتابل) آلوده­ دیگر مواجه شدند. متخصصان همچنین متوجه شدند که حملات به سمت پلتفرم Android، هفت درصد افزایش داشت که حاکی از افزایش علاقه­ هکرها به داده­های ذخیره شده روی موبایل­های کارمندان است.

این حملات به دقت برنامه­ریزی شده هستند و مهاجمان سایبری وقت زیادی صرف کرده­اند تا اطلاعات مربوط به تماس­ها، تامین کنندگان سازمان هدف و حتی عادات روزمره­ کارمندان در جستجوهایشان را بیابند. این اطلاعات برای استفاده از وب­سایت­های قانونی به منظور توزیع بدافزار و حملات مکرر در طول زمان، استفاده شدند.

شکار پول

در سال ۲۰۱۵، مجرمان سایبری و گروه­های حملات APT تمرکز و توجه خود را بر روی سازمان­های خدمات مالی مانند بانک­ها، صندوق­های سرمایه­گذاری و بورس ارز و سهام، شامل ارزهای رمزنگاری شده، گذاشتند.

در میان این حملات می­توان به Carbanak پرداخت که با نفوذ به شبکه­ بانک­ها، به دنبال سیستم­های حساسی می­گشت که بتواند پول برداشت کند. یک حمله­ موفق می­تواند چیزی در حدود ۲٫۵ تا ۱۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. گروه هکرهای Wild Neutron مدت زیادی از سال ۲۰۱۵ را صرف شکار شرکت­های سرمایه­گذاری کرده‌اند که شامل سازمان­هایی که با ارزهای رمز نگاری شده Bitcoin کار می­کنند و همچنین شرکت­های تصاحب و ادغام (mergers and acquisitions) می‌شود.

تنوع حملات

متخصصان شرکت کسپرسکی افزایش تنوع در هدف­های حمله را نیز مشاهده کردند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵، APT چینی، Winnti APT، هدف حمله­ خود را از شرکت­های بازی­های کامپیوتری، به شرکت­های داروسازی و مخابراتی تغییر داد.

Yury Namestnikov محقق ارشد امنیت تیم تحلیل و تحقیق جهانی کسپرسکی می‌گوید: «حوزه­ سایبری در آینده برای شرکت­ها شامل یک حمله با سمت و سویی جدید خواهد بود: زیرساخت. چرا که تقریبا تمام داده­های با ارزش یک سازمان روی سرورهای دیتاسنتر آن سازمان ذخیره می­شوند. ما همچنین انتظار داریم استانداردهای امنیتی قوی­تری از سوی سازمان‌های تنظیم مقررات هستیم تا مجرمان سایبری بیشتری در سال ۲۰۱۶ دستگیر شوند.»

سرقت از طریق دستگاه POS

دستگاه­های POS (Point-Of-Sale) که توسط فروشندگان و سازمان­هایی که مستقیما با مشتری مواجه هستند استفاده می‌شود، هدفی دیگر برای حملات سال ۲۰۱۵ بودند و محصولات کسپرسکی بیش از ۱۱۵۰۰ حمله به قصد نفوذ به دستگاه­های POS را مسدود کردند. این شرکت ۱۰ گونه از برنامه­های طراحی شده برای سرقت اطلاعات از دستگاه­های POS را شناسایی کرده است و می­داند ۷ مورد از آن‌ها امسال برای اولین بار ظاهر شدند.

رشد روزافزون بدافزارهای باج­خواهی

اتفاق مهم دیگر در سال ۲۰۱۵ دو برابر شدن تعداد حملات cryptolocker بود و کسپرسکی بر روی بیش از ۵۰ هزار سیستم سازمانی، cryptolocker را شناسایی کرد. این امر می­تواند بیانگر آن باشد که  باج­هایی که از سازمان­ها دریافت شده بسیار بیشتر از آن است که از کاربران عادی گرفته شده است. موضوع دیگر با احتمال بیشتری نیز وجود دارد، این که بسیاری از شرکت­ها تا وقتی که اطلاعاتشان روی سرورها و کامپیوترهای حساس، رمزگذاری شده و غیرقابل دسترسی هستند، نمی‌توانند فعالیتی انجام دهند.

Yury Namestnikov می­گوید: «سازمان­هایی که قربانی یک cryptolocker می­شوند، خود را در وضعیتی می­بینند که باید باجی را به منظور توقف یک حمله­ DDoS بپردازند تا بدین ترتیب فایل‌ها رمزگشایی شده یا این که محرمانگی اطلاعات سرقت شده بازگردد. از آن جا که شواهد نشان داده­اند مجرمان سایبری پس از اخذ باج خود خیلی خوش قول نبوده‌اند، مانند حملات DDoS به Proton-mail، بسیاری از این قربانیان باید به مراجع قانونی و متخصصان امنیت کامپیوتری تماس بگیرند.»

شرکت کسپرسکی توصیه می­کند که شرکت­ها به منظور کاهش خطر و افزایش آگاهی از آخرین تهدیدات، گام بردارند. قوانین پایه­‌ای و اولیه امنیت شبکه­های سازمانی به مانند همیشه هستند: کارمندان را آموزش دهید، فرآیندهای امنیتی قوی راه­اندازی کرده و به طور کامل از تکنیک‌ها و فناوری­های جدید استفاده کنید. چرا که به ازای هر لایه­ی محافظتی اضافی، خطر نفوذ به شبکه کاهش می­یابد.

به منظور از بین بردن آلودگی ناشی از بدافزارهای باج­خواهی، شرکت­ها باید در برابر حفره­های امنیتی به محافظت پرداخته و اطمینان کسب کنند که راهکار امنیتی آن­ها، روش­های شناسایی رفتاری مانند System Watcher کسپرسکی را در بر می­گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

برگشت به بالا